Malý Peugeot dostal novú a modernú koncepciu interiéru. Odvážny dizajn karosérie paradoxne stavia na minulosti. So základnou cenou a novým motorom sa vmestí pod desaťtisíc eur.
LISABON, CASCAIS. Podľa výrazne horšieho predaja modelu 207 než mali dve predchádzajúce generácie 205 a 206 bolo jasné, že Peugeot musí s dvojkovým radom urobiť radikálnu zmenu.
Nepustil sa do ďalšieho nafukovania a nárastu hmotnosti, ale viac sa priblížil k legendám 205 a 206. Ich prednosťou bol dizajn, kompaktné rozmery a úsporné motory. Novinka ich má nasledovať aj v jednoduchej no výrazne zmenenej koncepcii interiéru.
Základná verzia Access s trojvalcovým litrovým motorom, ktorý príde do predaja v lete, bude stáť 9690 eur. Zatiaľ bude k dispozícii ako najlacnejšia alternatíva benzínový motor 1,4 Vti s päťdverovou karosériou za 11 090 eur.
Automobilka pri zostavovaní výbav brala do úvahy konkurenciu a medzery predchádzajúceho modelu 207.
Preto má najlacnejšia výbava Access okrem šiestich airbagov aj ABS, ESP, palubný počítač, elektrické okná vpredu, delené zadné sedadlo, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča a diaľkové centrálne zamykanie. My sme prvé jazdy absolvovali samozrejme s modelmi v najvyšších výbavách.
Zhodil metrák
Oproti predchádzajúcemu modelu klesla hmotnosť priemerne o 110 kilogramov a základná benzínová verzia je vraj až o 173 kilogramov ľahšia. Pre porovnanie, Peugeot 205 z roku 1983 vážil 880 kilogramov a novinka aj napriek odľahčeniu má hmotnosť od 975 kilogramov.
Prínos v spotrebe ťažko zmerať na prvých jazdách, ale hlavný benefit odľahčenia cítiť za volantom už pri prejazde zákrut. Peugeot 208 veľmi ochotne zatáča a pri prudkej zmene smeru ostáva karoséria dlho pokojná. Aj navonok vyzerá svižne a mlado.
Náhodný okoloidúci v portugalskom Cascais sa pri nás pristavil a povedal, že mu pripomína starú 205-ku a to bol cieľ tvorcov. Tvorcovia ubrali z dĺžky 7 centimetrov, aby malému Peugeotu ostala obratnosť v meste. Batožinový priestor narástol až na 311 litrov.
Rozdelili na tri
Koncept interiéru rozdeleného na tri časti zbadáte okamžite. Malý volant zaujal dominantnú polohu smerom k vodičovi. Je o niečo nižšie ku kolenám a prístrojový panel zasa posunuli vyššie. Takže tachometer nesledujete cez volant ale ponad.
Tretím dominatným prvkom je informačný dotykový displej, ktorý ponúka výstup aj ovládanie autorádiu, navigácii, palubnému systému, nastaveniu auta, telefónu, USB zariadeniam alebo sťahuje informácie online. Všetko je združené na jednom mieste s cieľom zjednodušiť ovládanie. Dobrý úmysel, len logika ovládania a pohyb v menu má svojské zobrazenie.
Skrátenie karosérie neubralo priestor na predných sedadlách a dokonca aj vzadu je na nohy relatívne dosť miesta. V päťdverovej karosérii sme čakali väčší priestor nad hlavou. Koncepčne je auto pre dvoch dospelých a dve deti so zameraním na kvalitu sedenia vpredu.
Najmä predné športové sedadlá majú výborné tvarovanie a pritom sa do nich ľahko nastupuje. Nový posed šoféra pripomína fúziu minivanu a motokáry, čo dáva priestor i rozhľad a zároveň sa 208 ľahko bezprostredne ovláda.
Pribudli trojvalce
Motor s nepárnym počtom valcov menším ako štyri sa dnes stáva realitou, pretože maloobjemových agregátov pribúda čoraz viac. Najnovšie prídu v lete dva nové trojvalce aj pod kapotu 208. Menší má objem jeden liter a výkon 50 kW.
Objemnejší agregát 1,2 Vti dosahuje výkon 60 kW. Ich výhodou má byť dobrá spotreba okolo 4,3 a 4,5 litra benzínu. Vačkové hriadele poháňa bezúdržbová reťaz so zníženým trením a odľahčená bola aj hlava valcov.
Okrem nových trojvalcov ostali v ponuke benzínové klasiky 1,4 a 1,6 Vti. Zvlášť s benzínovým motorom 1,6 Vti a s výkonom 88 kW išiel odľahčený Peugeot veľmi svižne. Páčil sa nám viac ako diesel 1,4 e-HDi.
Dáva druhú šancu
Peugeot s predajom modelu 207 oproti predchádzajúcim generáciám prepadol, pretože kým z 205 sa predalo vyše päť miliónov kusov a z 206 až vyše sedem miliónov, z Peugeotu 207 vyrobili len necelé tri milióny.
Reparát značky s témou Re-generation dáva šancu, hoci sa objem predaja malých áut v Európe drží na tej istej úrovni a za posledných desať rokov sa počet konkurentov v triede takmer zdvojnásobil.
Model 208 zanechal veľmi dobrý dojem dizajnom aj interiérom. Svojou ľahkosťou a dobrým výhľadom robí šoférovi radosť. Do budúcna bude treba zlepšiť kvalitu radenia, odhlučniť zatváranie dverí a pridať trochu miesta nad hlavou vzadu. V globále je to však opäť ten malý očarujúci Peugeot, ktorý napriek drobným nedostatkom láme srdce.
Model 208 zanechal veľmi dobrý dojem dizajnom aj interiérom. Svojou ľahkosťou a dobrým výhľadom robí šoférovi radosť. Do budúcna bude treba zlepšiť kvalitu radenia, odhlučniť zatváranie dverí a pridať trochu miesta nad hlavou vzadu. V globále je to však opäť ten malý očarujúci Peugeot, ktorý napriek drobným nedostatkom láme srdce.
Peugeot 308
Najnovšie tromfové eso značky Peugeot v triede kompaktov nahrádza úspešný model P 307. Do boja o pozíciu na výslní záujmu zákazníkov tristoosmička vstúpila zatiaľ s karosériou päťdverového hatchbacka a šiestimi pohonnými jednotkami, symetricky rozdelenými na zážihové a vznetové štvorvalce.
Ich výkonové spektrum siaha od 70 kW (95 k) po 110 kW (150 k). V závislosti od zvolenej pohonnej jednotky si zákazník môže zvoliť päťstupňovú či šesťstupňovú manuálnu prevodovku, prípadne štvorstupňovú automatickú. Zároveň má na výber z repertoáru štyroch úrovní štandardnej výbavy Comfort, Comfort Pack, Executive a Executive Pack.
Čelom k masám
Prvý dojem – jasná identita, ale ťažká identifikácia. Tristoosmička totiž patrí k rodu Peugeotov, to vie aj pani v dôchodkovom veku, hoci si celý život vystačila s komentárom – kto sa už len v tých autách vyzná. Stačí, že vnuk múdro a často prízvukuje, že auto s veľkou papuľkou vpredu, to je Peugeot.Ale Peugeot, ktorý sa blíži v protismere, to už je tvrdý oriešok nielen pre nemotoristu. No nech sa páči. Papuľka bol naozaj výborný nápad. Taký, že chtiac-nechtiac chápete jeho nenahraditeľnosť.A tak Francúzi inšpirujúcu tému novej identity s každým faceliftom a každou generáciou vždy znova a znova skloňujú vo viere, že raz dospeje k dokonalosti. Maska tristososmičky sa ocitla nečakane blízko k tejto méte.
Priznajme si, priatelia motoristi, že ťažko dnes nájdeme v nižšej strednej triede hromadne vyrábaný model, schopný čelom k masám tak zaujať.
Sedadlá sa vydarili
Po zasadnutí za volant si najprv uvedomíte priestorovo veľkoryso riešené a zároveň presvetlené pracovisko vodiča. Potom aj jeho športovo elegantné vyžarovanie.Šmrnc mu dodáva nielen trojramenný kožou obšitý volant. Prívlastok športové si zasluhujú predovšetkým štandardné, a predsa nápadne tvarované a prešívané predné sedadlá s nadpriemerným bočným vedením. Tie sa veru vydarili.Eleganciou umocnenou kvalitou zas sála palubná doska, v mäkkých líniách splývajúca do stredového panelu. Dočervena vysvietený prístrojový panel je jednoduchý a nápadný súčasne. Zmysel pre detail zasa prezrádzajú možno až príliš miniatúrne ovládacie prvky audiosústavy.
- Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, REF, AFU, šesť airbagov, palubný počítač, klimatizácia, audiosústava s MP3, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, výškovo nastaviteľné predné sedadlá, v oboch rovinách nastaviteľný volant, automatické rozsvecovanie výstražných svetiel, denné svetlá, predné hmlovky, aktívna podložka nohy vodiča, šestnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin, predný nárazník Sport, tónované sklá, tri úchytky ISOFIX...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
ESP, bočné airbagy vzadu, kolenný airbag vodiča, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, automatická dvojzónová klimatizácia, alarm a superzamykanie, zadný, parkovací systém, elektricky ovládané sedadlo vodiča, kožené poťahy sedadiel, vyhrievané predné sedadlá, presklená panoramatická strecha, súprava handsfree, navigačný systém s farebným displejom, menič CD, vnútorné elektrochromatické zrkadlo, metalíza, sedemnásťpalcové a osemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...Potvrdzujeme výhody veľkých priečinkov vo dverách aj praktických zásuviek pod sedadlami. No máme aj výhrady – k rozvoľnenej radiacej páke (spiatočku treba občas zopakovať), k chýbajúcej regulácii sklonu sedáka vodiča aj k málo zapusteným zrkadliacim budíkom. Vonkajšie zrkadlá mohli byť tiež väčšie.
Kufor hanbu neurobí
So sedením na zadnej delenej lavici nebudete mať vážnejší problém. Sedí sa tam vzpriamenejšie a celkom pohodlne. S rezervou nad hlavou môžu rátať aj vyšší cestujúci, a ak sa tešíte z priemernej postavy, zakalkulujte päť centimetrov od kolien po predné operadlá.
Kufor s objemom 348 litrov síce medzi kompaktnými hatchbackami nevyniká, no hanbu nerobí. Má celkom pravidelný tvar, len otvor s vysokou nakladacou hranou trochu komplikuje manipuláciu s ťažšími bremenami.Ak zadné sedáky odklopíte a operadlá zložíte do vodorovnej polohy (nasúvateľné opierky hlavy netreba pritom vyberať), získate rovnú predĺženú ložnú plochu a prepravnú kapacitu rozšírite na 1 200 litrov. Toľko teória.Prakticky musíte predné sedadlá odsunúť dopredu, inak sa operácia nepodarí. A ešte taká drobnosť. Plató, zakrývajúce obsah kufra pred zvedavcami, obsahuje plytký úložný priestor – na drobnosti.
Voľnobežné Silencio
Moderná benzínová tisícšestovka s variabilným časovaním a so zdvihom ventilov tichučkým voľnobehom excelentne reprezentuje benzínové motory v ich súboji s turbodieslami. Ak nepostrehnete prebudenú strelku otáčkomera, asi štartovanie pre istotu zopakujete.Krivka krútiaceho momentu s plochým priebehom zas núti motor do kontinuálneho ťahu v celom spektre otáčok. Vo vyšších sa už dá počuť, v najvyšších ho sprevádza sýte športové echo. A keďže ani konkurencia nespala, akceleračnými schopnosťami aj maximálkou sa testovaný P 308 pohybuje v danej kubatúre približne na jej úrovni.V službách TRENDU prekonal stovku za nameraných jedenásť sekúnd a dosiahol maximálnych 198 km/h podľa rýchlomeru. Pre náročnejších (závidiacich Golfu motor TSI) má tristoosmička v zálohe výkonnejšiu, priamo vstrekovú a prepĺňanú tisícšestovku.
Vráťme sa ešte k rovnomerne odstupňovanej prevodovke. Vyhovie skôr športovo založeným vodičom. Pre tých, čo na diaľnici radi šetria, by viac konvenovala ťažšia päťka.Pravda, „šesťkvalt“ s ekonomickým najvyšším prevodom by bol ideálny, no ten sa dodáva len k dvojlitrovému HDI. A tak nameranú priemernú spotrebu 7,3 litra na 100 km zaraďujeme len k dobrému priemeru.
Peugeot 308 aj do nepohody
Aj Peugeot 308 patrí k protagonistom francúzskej filozofie komfortného pruženia. Faktom však ostáva, že oproti tristosedmičke predsa len trochu pritvrdil, aj keď vylúčime vplyv pneumatík formátu 205/55 R16. Preto v ostrejších zákrutách karoséria menej zápasí s nakláňaním, a to je dobre.Na druhej strane osvedčená, ale jednoduchá zadná náprava v zákrutách na hrboľatom podklade viac odskakuje. No takéto poznatky získate len pri ostrejšej jazde. S pokojným používateľským prístupom nejaký ten hendikep v porovnaní s viacprvkovou nápravou jednoducho nerozpoznáte.Naopak, Peugeot 308 budete vnímať ako mimoriadne pohodový, ľahko ovládateľný automobil. Zvyknúť si však treba na pozvoľnejší nábeh brzdného účinku po stlačení brzdového pedálu.
Kórejská hrozba
Tristoosmička má minimálne jednu veľkú prednosť, vyzerá dobre. Najmä pri pohľade spredu doslova žiari optimizmom a eleganciou. A čo je nemenej dôležité, priestranný a presvetlený interiér je rovnako nápadito tvarovaný, pričom kvalitou použitých materiálov plne konkuruje špičke v triede.Ak k tomu prirátame komfortné pruženie a dobrú ovládateľnosť, o osud tohto auta sa netreba obávať. Navyše si dovolíme tipovať, že auto s takým efektným vonkajškom má nadpriemerné šance osloviť ženy vodičky.Na druhej strane absencia viacprvkovej zadnej nápravy ho zrejme pripraví o priazeň časti motoristov – fajnšmekrov, ktorí uprednostňujú tvrdší podvozok a žiarlivo sledujú správanie svojho miláčika pri športovom zdolávaní technickej trate.
Predchádzajúci francúzsky zástupca v strednej triede, model 407, si najväčšiu popularitu získal vo filmovej sérii Taxi, väčšia 607 Európu veľmi neoslovila. Novinka 508 má obom napraviť reputáciu.
Francúzske automobilky pochopili vážnu vec. Originalita je síce fajn, ale nie vždy zaručí aj komerčný úspech. Oveľa viac Európanov žije v konzervatívnej nálade s iba miernymi odchýlkami od stredného prúdu. Takže pokiaľ francúzske automobilky chcú, aby sa im vrátili peniaze investované do vývoja a ich produkty si na starom kontinente kúpilo čo najviac ľudí, musia skončiť s dizajnovými experimentmi, trochu pritiahnuť uzdu fantázii a poobzerať sa okolo seba, čo má komerčný úspech. A vybrať sa tým smerom.
Peugeot sa priklonil k novému dizajnu a naplno ho ukázal na 508. Umiernená mriežka chladiča, švihácke svetlomety, čisté línie. Interiér a jeho spracovanie sa posunuli na novú úroveň. Všetky dielce do seba ukážkovo zapadajú a celok pôsobí veľmi hodnotne aj kvalitou materiálov. Na dotyk sa tiež niet na čo sťažovať. Možno interiér neponúkne tvarmi až toľko emócií, ale informácií až-až. A to nielen na farebnom head-up displeji, ktorý sa vysúva z palubnej dosky. Konkurencia síce premieta informácie o rýchlosti, tempomate a navigácii priamo na čelné sklo, ale ani to nie je zbytočné riešenie. Peugeot sa môže pochváliť aj ručičkovým ukazovateľom teploty oleja na prístrojovej doske. Potešili sme sa, lebo čoraz zriedkavejšie sa stretávame aj s teplomerom chladiacej kvapaliny.
Keďže pod prednou kapotou pracoval dvojlitrový naftový motor, ktorý sa hrdí zaujímavou dynamikou a podľa technických údajov si za svoju prácu pýta málo nafty, rozhodli sme sa pre test okružnou jazdou po Slovensku, ktorú absolvuje množstvo obchodníkov a zástupcov firiem, na ktorých sa 508 chce zamerať. Z Bratislavy do Košíc južnou trasou a naspäť severnou.
Istá jazda v priamke je jedna vec, zradné zákruty a rôzna kvalita vozovky mimo diaľnic druhá. Preto sme zvedavo očakávali, ako si 508 poradí s týmito nástrahami. Oproti predchodcovi sa podvozok výrazne utíšil. Prehnaná mäkkosť a nečitateľné prejavy podvozka sa pobrali do minulosti a namiesto nich prišlo niečo, čo poznáme skôr z nemeckých áut. Tuhšie naladenie odfiltrovalo viacero nepríjemných nerovností a ani známe zradné úseky nevyviedli auto z pokoja. Až kým sme neprišli na Sorošku. Horský priechod sa hrdí viacerými nepríjemnými zákrutami, pred ktorými sme museli brzdiť a zároveň zatáčať. Tu sa prejavil zvláštny pomer medzi rázvorom a rozchodom, ktorý trápil aj prvý Superb. Zadná časť miestami nepríjemne znervóznela a správala sa nepredvídavo. Na jej umravnenie však stačili ľahké korekcie volantom. Navyše, liekom by mohlo byť aj plné obsadenie auta a zaťaženie vozidla viac než len jedným človekom.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára